Per desgràcia,
tot plegat es molt complicat. M’agradaria poder ser optimista, però per
desgràcia el mon en el que vivim es com es i no admet ser modificat amb
facilitat, i encara menys en un assumpte de caràcter tan estructural com
aquest. Així que acabaré aquest escrit deixant anar una pinzellada pessimista.
Diguem que hi
hagués un cert consens de que cal fer una cosa semblant a la que proposo
(potser no exactament igual, però si en aquest sentit). No es cert que encara
existeix el poder de la democràcia, el poder dels vots? No podem fer servir els
procediment establerts per a emprendre aquestes reformes? No es cert que tot es
possible, absolutament tot, si s’assoleix el consens i la majoria suficients?
Si, teòricament seria possible. Però vull mostrar com es de poderosa la
“cultura dominant” actual, i com de difícil es intentar canviar la dinàmica
econòmica contemporània. Vull tirar d’un fil, vull mostrar només una petita
faceta de l’estat actual del mon del capital, i com es de difícil de combatre
els efectes (perniciosos) que te sobre la vida quotidiana, i la política i
economia global.
M’estic
referint a la manca d’harmonització fiscal entre els països o entitats
sobiranes que, malgrat això, permeten entre ells la lliure circulació de
capitals, bens i serveis (no tant les persones, però això es un altre tema). als
paradisos fiscals. Un cas extrem son els “paradisos fiscals” que hi ha al si de
la mateixa Unió Europea. Això “trenca” fins i tot les mateixes regles del joc
de la lliure competència, ja que permet als membres de la Unió Europea establir
condicions “a mida” per a atraure les inversions, i permetent al Gran Capital “defugir”
d’aquells indrets on els impostos son mes grans (per a ells). Això te com a
efecte “pervers” el que cap país, com ja he dit abans, es plantegi gravar-ho
seriosament. També hi ha els “paradisos fiscals” de fora de la Unió Europea (i
no massa lluny: Suïssa, Gibraltar, San Marino, Liechtenstein), on posar-se a
estalvi en cas d’alguna dificultat, per a tornar quan les circumstàncies siguin
mes propicies. Així funciona el mon en l’actualitat. Per la majoria dels
mortals, les portes d’aquests paradisos estan tancades a pany i forrellat, i
d’això ja s’encarreguen, a partís iguals, els paradisos mateixos, i els països
dels quals son ciutadans aquests mortals. Be per a aquests clients i be pels
paradisos fiscals, però malament pels països dels quals son ciutadans aquests
clients (i per la majoria dels seus ciutadans). Aquí tenim un exemple pràctic
sobre com el Gran Capital evadeix impostos, un bon exemple de frontera entre
classes, un exemple de la diferència de tracte existent entre privilegiats i no
privilegiats.
Es pot canviar
aquesta situació? Es pot obligar als evasors a fer front a totes les seves
obligacions fiscals? A totes, a totes, segurament, no. A la majoria, si, però
molt difícilment, i només després de molts esforços. Simplificant, i exagerant
una mica (però això no pretén ser un tractat d’economia), a continuació exposo
la via que s’hauria de seguir per a aconseguir-ho, respectant els procediments
i legalitat vigents.
Per començar, s’ha de
dir que, teòricament, es pot aprovar una llei que prohibeixi a empreses que
tingui una part del seu capital a un paradís fiscal vendre els seus productes o
oferir els seus serveis a aquell país. Un cop dur al “principi fonamental” de
la “cultura dominant”. No seria fàcil, segurament caldria una majoria al
Parlament que no depengués de cap dels partits “del sistema” actuals. Molt
probablement, aquesta mida per si sola esdevindria paper mullat perquè alguna
institució de la Unió Europea la invalidaria perquè contravindria un bon grapat
de directives comunitàries sobre la lliure circulació de capitals. I encara que
no fos així, el Gran Capital senzillament miraria de trobar qualsevol altre
país de la Unió Europea (i el trobaria) per a evadir els impostos que li estem
intentant fer pagar. Be, davant d’aquesta situació, o traiem el nostre país de
la Unió Europea (la qual cosa ja considero que seria no només ineficaç, sinó
contraproduent pel nostre objectiu), o be aconseguim que la nostra llei
s’aprovi a nivell europeu. Com que es una llei que contradiu un Tractat
Europeu, caldria convèncer a la resta dels països que s’hi sumin, o be permetre
que alguns quedin exclosos. Això últim, trauria la majoria de l’eficàcia de la
nostra llei. Pot aconseguir el nostre “partit anti-evasors fiscals” el govern
de tots, o gairebé tots, els països de la Unió Europea (ara, amb la Gran
Bretanya fora, es mes fàcil, hi ha un país menys)? Es pot aconseguir, però
sense dubte que no seria fàcil. Be, en el cas (extremadament hipotètic) de que
s’aconsegueixi, les empreses europees ja no podrien fer “enginyeria fiscal” amb
els paradisos fiscals, però el mon no s’acaba a la Unió Europea. Hi ha moltes
empreses de fora d’Europa que fan negocis al nostre continent, i segurament les
seves legislacions permeten treballar amb paradisos fiscals. I sense oblidar el
cas de la Gran Bretanya, que seguirà per la seva banda. Hi ha tractats
econòmics signats entre la Unió europea i molts països del mon, tractats que
caldrà revisar per a barrar el pas a la circulació de capital cap a, i des de,
els paradisos fiscals. Es pot aconseguir? Sense dubte que si, però no pas
fàcilment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada